واکسن آنفلوانزا یک واکسن بسیار مفید و کم عارضه
واکسن آنفلوانزا در داروخانه‌ها در دسترس است

به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سیرجان؛ فصل آنفولانزا تقریباً از ابتدای مهرماه شروع می شود و بهترین زمان برای دریافت واکسن این بیماری، اواخر شهریور، ماه های مهر و آبان می باشد. در ضمن هرچه اقدام برای واکسیناسیون، سریع تر باشد می تواند برای پیشگیری نیز مؤثرتر باشد.

دکتر محمد موقری پور در این باره گفت: واکسن آنفلوانزا یک واکسن بسیار مفید و کم عارضه است که فقط روی ویروس آنفلوانزا مؤثر است. آنفلوانزا مرگ و میر بالایی در افراد خاص داشته و با زدن واکسن آنفلوانزا، افراد از مرگ و میر ناشی از آنفلوانزا در امان خواهند بود و این واکسن بر روی کرونا یا سرماخوردگی اثری ندارد.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی سیرجان با بیان این که تزریق واکسن آنفلوانزا به بزرگسالان و حتی بانوان باردار پیشنهاد می‌شود گفت: کودکان زیر شش ماه، افرادی که سابقه ابتلاء به گیلن‌باره (یک بیماری التهابی نادر که دستگاه عصبی محیطی را درگیر می‌کند و به سرعت موجب ضعف عضلات و بی‌حسی می‌شود) داشته‌اند، افرادی که زمینه آلرژی شدید به واکسن، دارو و حتی بعضی از مواد غذایی نظیر تخم مرغ دارند و همچنین در صورتی که فرد در زمان تزریق، حال عمومی مناسبی نداشته مثلاً تب دارد؛ توصیه نمی‌شود واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند.

وی گفت: عفونت ریوی در مادران باردار بسیار پُرخطر است و توصیه اکید می‌شود که مادران باردار حتماً واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند. خوشبختانه در چند روز اخیر واکسن آنفلوانزا به تعداد مناسب در داروخانه‌ها در دسترس عموم همشهریان است.

موقری پور گفت: دمای نگهداری واکسن آنفلوانزا بین 2 تا 8 درجه سانتی گراد ( دمای یخچال) است و باید توجه داشت که واکسن نباید یخ بزند و یا در معرض تابش آفتاب قرار بگیرد.

شایان ذکر است خانم‌های باردار، افراد بسیار چاق (BMI بالاتر از ۴۰ )، افراد مسن به ویژه بالای ۶۵ سال و کودکان زیر 5 سال به ویژه زیر 2 سال، کادر درمان و افرادی که در مراکز نگهداری سالمند هستند، افراد با بیماری‌های زمینه‌ای از جمله دیابت، آسم، نارسایی قلب، کلیه و کبد؛ بیمارانی که به هر دلیل کورتون مصرف می‌کنند، بیماران نقص ایمنی و شیمی درمانی و کودکانی که مجبور به استفاده از آسپرین هستند جزو افراد پُرخطر در ابتلا به بیماری آنفلوانزا محسوب می‌شوند.