مدیر حمل‌ونقل و انبارهای شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر گفت: در صنایع معدنی و فلزی، حمل‌ونقل و لجستیک، نقطه پیوند میان حلقه‌های زنجیره تلقی می‌شود؛ به همین دلیل در کشورهای توسعه‌یافته، سیستم‌های حمل‌ونقل معادن و صنایع معدنی متناسب با نیاز این بخش توسعه پیدا می‌کنند و از آنجایی که صنایع معدنی و فلزی در ایران نیز پیشرفت چشمگیری داشته‌اند،برخورداری از سیستم حمل‌ونقل با ظرفیت مناسب حمل بار ضروری به نظر می‌رسد.

 توسعه صنعت فولاد در کشور، با سرعت قابل توجهی در حال حرکت بوده و در همین راستا لازم است زیرساخت‌ها و سیستم‌‎های پشتیبانی این صنعت نیز توسعه یابند. یکی از زیرساخت‌های اصلی صنعت فولاد، سیستم حمل‌ونقل و لجستیک است.

وی با بیان اینکه در ابتدا تامین مواد اولیه کارخانجات، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های این صنعت به شمار می‎‌آید، افزود: پرداختن به این مهم که تامین مواد اولیه به چه میزان، از کدام کارخانه، در چه فاصله و از چه طریقی جابه‌جا شود، می‌تواند به سوددهی سازمان، مدیریت هزینه‌ها و همچنین زمان کمک شایانی کند.

مدیر حمل‌ونقل و انبارهای شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر با اشاره به اینکه در صنایع معدنی و فلزی، حمل‌ونقل و لجستیک، نقطه پیوند میان حلقه‌های زنجیره تلقی می‌شود، بیان کرد: به همین دلیل در کشورهای توسعه‌یافته، سیستم‌های حمل‌ونقل معادن و صنایع معدنی متناسب با نیاز این بخش توسعه پیدا می‌کنند؛ از آنجایی که صنایع معدنی و فلزی در ایران نیز پیشرفت چشمگیری داشته‌اند، برخورداری از سیستم حمل‌ونقل با ظرفیت مناسب حمل بار ضروری به نظر می‌رسد. به عنوان مثال، در زنجیره فولاد منطقه گل‌گهر، با توجه به اینکه حمل ماده اولیه از محل معادن تا واحدهای فولادسازی فرایندی با حجم بسیار بالاست، حمل‌ونقل و لجستیک از اهمیت بالایی برخوردار است.

ضرورت توسعه خطوط ریلی در افق ۱۴۰۴

چنگیزی تصریح کرد: به جز کارخانه‌هایی که در مجاورت یکدیگر قرار دارند و می‌توانند با ایجاد پلتفرم نوار نقاله و انتقال مواد بخشی از خوراک اولیه کارخانه‌ها را تامین کنند، در میان سیستم­‌های مختلف حمل‌ونقلی، جابه‌جایی از طریق خطوط ریلی در صنایع فلزی و معدنی با توجه به قیمت مناسب‌‎تر اهمیت ویژه‌ای دارد. در پایان سال ۱۴۰۰، طول کل خطوط اصلی راه‌آهن کشور ۱۴۲۶۸ کیلومتر بوده است؛ در حالی ­که سهم حمل‌­ونقل ریلی در صنعت فولاد با ظرفیت ۹۵ میلیون تن مواد خام و محصول برای افق ۱۴۰۴، باید در مجموع حدود ۲۰۲۲ کیلومتر به صورت خط جدید و ۱۲۵۵ کیلومتر به­‌ صورت خط دوم در شبکه ریلی احداث شود. صنعت ریلی کشور باید طی سه سال آینده برای رسیدن به سند چشم‌­انداز راه‌‌­آهن، رشد سالیانه در حدود ۱۹ درصد داشته باشد؛ این در حالی ­است که متوسط نرخ رشد احداث خطوط ریلی در سال گذشته بسیار کم بوده است.

وی خاطرنشان کرد: سیستم حمل ریلی به سبب ظرفیت بالا و هزینه پایین،‌ مهم‌‎ترین روش حمل‌ونقل مواد و محصولات بخش معدن محسوب می‌شود. با این حال، ارزیابی‌ها نشان می‌دهد سرعت سیر حمل ریلی در کشور می‌تواند بهتر از شرایط فعلی باشد. با توجه به سهم حدود ۷۰ درصدی بخش معادن و فلزات از کل حمل‌ونقل ریلی کشور، سرعت سیر فعلی بسیار پایین است؛ از آنجایی که شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر بخشی از محصول خود را صادر می‌کند و از آنجایی که ظرفیت حمل جاده ای محدود بوده و زیر ساخت‌های جاده‌ای جوابگوی این حجم از حمل بار نیست، شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر همواره در زمان‌هایی از سال با چالش ارسال و حمل بار به بندرعباس مواجه می‌شود.

مدیر حمل‌ونقل و انبارهای شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر در ادامه به چالش‌های موجود در این زمینه اشاره کرد و گفت: از جمله دغدغه‌ها و چالش‌های حمل بار به بندرعباس، می‌توان به هم‌زمان شدن فروش بار صادراتی شرکت‌های منطقه گل‌گهر در یک بازه زمانی و محدود بودن ظرفیت ناوگان جاده‌ای اشاره کرد. همچنین در صورت واردات مواد غذایی به کشور، رانندگان پس از حمل بار شرکت‌های منطقه به اسکله، ترجیحا از آن نقطه، بارگیری به سایر شهرهای کشور را در برنامه قرار داده و تا زمان برگشت مجدد به منطقه گل‌گهر و حمل بار، زمان از دست خواهد رفت. از آنجایی‌ که ناوگان ریلی محدود است و امکان توقف چند روزه در مسیر را دارد، حمل بار آهن اسفنجی توسط ریل با ریسک بالا خواهد بود و صرفا باید از طریق جاده‌ای حمل شود. ضمن اینکه سایر محصولات فلزی نیز به دلیل ریسک دموراژ کشتی با این چالش مواجه هستند.

نیازمند بهبود و ارتقای بهره‌وری خطوط راه‌آهن کشور هستیم

چنگیزی با تاکید بر اینکه چاره اصلی برون‌رفت از چالش‌های کنونی بخش حمل‌ونقل، پوشش دادن و تحقق اهداف پیش‌بینی شده برای توسعه زیرساخت‌های ریلی کشور است، خاطرنشان کرد: با توجه به تعدد طرح‌های توسعه در منطقه گل‌گهر و در راس آن، کارخانه فولادسازی و تولید ورق شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر که بخش زیادی از این تولید صادر خواهد شد، ایجاد خط ریلی جدید و یا حتی انحصاری برای گل‌گهر از سیرجان به بندرعباس ضرورت خواهد داشت. البته باید توجه کرد احداث هر کیلومتر راه‌آهن، بسته به شرایط جغرافیایی (زمین کوهستانی یا مسطح) و بسترسازی مورد نیاز، بین یک تا دو میلیون یورو سرمایه‌گذاری نیاز دارد. بهبود و ارتقای بهره‌وری خطوط راه‌آهن (لکوموتیوها) و واگن‌های جدید نیز دیگر راه‌حل بهبود شرایط حمل‌ونقلی کشور است که موجب رشد نسبی سرعت سیر قطارها خواهد شد. بنابراین تامین این لکوموتیوها که صرفا خرید آن‌ها خارجی خواهد بود، باید در برنامه قرار گیرد.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه واگن‌های حمل کنسانتره، گندله، نرمه، آهن اسفنجی و ورق متفاوت است، به نظر می‌رسد به این مهم نیز باید توجه ویژه داشت؛ برای مثال، واگن‌های حمل آهن اسفنجی، متفاوت از واگن‌های حمل کنسانتره و نرمه خواهد بود و تعداد آن در کشور کم است. همچنین با افزایش وسعت شهر سیرجان، نیاز است در بخش جاده‌ای نیز مسیرهای کمربندی و تردد کامیون‌ها به سمت بندرعباس و شهرهای مرکزی و شمالی کشور نیز تغییر کرده که از ترافیک درون شهری کاسته شود.

مدیر حمل‌ونقل و انبارهای شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر خاطرنشان کرد: البته لازم به ذکر است که اولویت اجرای طرح‌های توسعه و ارتقای ظرفیت‌های ریلی کشور از منظر صنعت، باید به مناطق دارای معادن و کارخانه فولاد و همچنین گلوگاه‌های ترافیکی برای واگن‌ها و لکوموتیو‌ها (شامل بنادر، تعمیرگاه‌ها و ایستگاه‌ها) اختصاص داشته باشد.

چنگیزی در پایان یادآور شد: در ارتباط با حل مشکل زیرساختی در صنایع معدنی و فلزی، نیازمند سرمایه‌گذاری در بخش ریلی و تصمیم‌گیری و شجاعت اجرای کار هستیم. در حال حاضر در منطقه گل‌گهر، مدیران شجاع و تصمیم‌گیر حضور دارند و انشاالله در خصوص رفع این چالش اقدامات مهمی انجام پذیرد.