شنبه     02/تیر/1403 

نخستین نشست از سلسله نشست‌های شعر آیینی رضوی استان کرمان با نام "رواق رضوی" شامگاه سه شنبه 21 شهریور ماه و با حضور جمعی از شاعران آیینی سیرجان و شاعرانی از شهر کرمان برگزار شد. شعر خوانی، ارائه دو پژوهش و گفتگوی نقادانه با موضع شعر آئینی و رضوی و تجلیل از دو پیشکسوت شعر از جمله برنامه‌های نشست ادبی بود و دکتر آتشی‌پور از اساتید دانشگاه و محسن کاشانی شاعر و منتقد ادبی در خصوص ابعاد مختلف شعر ولایی و آیینی به ایراد سخن پرداختند. در ادامه نشست از عزیزه احمد پور و محمد حسن زینلی دو پیشکسوت عرصه شعر آیینی سیرجان با اهدای لوح تجلیل شد. در بخش پایانی این مراسم نیز فرزانه ایران، محمدرضا محمودآبادی، ابوالفضل عمادآبادی، مصطفی عبدالهی، مهدی ایران نژاد و عباس آذر سینا به قرائت اشعار خود پرداختند. طرح استانی "رواق رضوی" از سلسله برنامه‌های دبیرخانه دائمی جشنواره بین‌المللی شعر رضوی کرمان و با همکاری ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسات شعر و ادب شهرستانهای استان کرمان تدارک دیده شده است.



بیست و هفتمین شورای مدیریت فعالیت‌های دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی با حضور مجید مشکینی، معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری برگزار شد.

در این جلسه او با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی مسیر جدیدی برای درآمدزایی و ثروت آفرینی ایجاد کرده، گفت: با آزادسازی ظرفیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور و سرمایه و ثروت بزرگ انسانی و کشوری که در اختیار دارد و همچنین با رویکرد حل مسائل کشور با استفاده از ظرفیت‌های علمی و فناورانه، در چند سال آینده درآمدهای غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد از درآمدهای شهریه‌ای فراتر خواهد رفت.

او خاطر نشان کرد: بررسی طرح‌ها، ایده‌ها، ظرفیت‌ها و محصولات نوآورانه و فناورانه دانشگاه آزاد در کنار نیروی توانمند علمی این دانشگاه در سراسر کشور مسیری را برای ما ترسیم ساخته که امید فراوانی برای حضور مؤثر دانشگاه در طرح‌های کلان و حل مسائل مهم کشور ایجاد شده است. بسترسازی برای ری برندینگ دانشگاه آزاد از یک نهاد کاملا علمی و پژوهشی به سازمان فناورانه و ثروت آفرین با حضور مؤثر در اقتصاد و کسب‌وکارهای نوین کشور، انجام شده و ما در حاضر با تغییر ریل دانشگاه، در حال بهینه‌سازی ظرفیت‌های دانشگاه برای کسب درآمد هستیم. 

پس از سخنان مشکینی، بررسی اساسنامه سرای نوآوری فولاد، زنجیره تأمین و صنایع وابسته واحد سیرجان در دستور کار قرار گرفت. این سرا یکی از سراهای موفق دانشگاه آزاد اسلامی است که توانسته با توجه به ظرفیت‌های علمی و فناورانه خود، قراردادها و تفاهم‌نامه‌های مهم و متعددی با صنایع استان کرمان منعقد کند و بر همین اساس، به دنبال ایجاد استقلال بیشتر برای افزایش حوزه فعالیتی خود در بازار است. با توجه به این موضوع، شورای مدیریت دانش‌بنیان با کلیات اساسنامه سرای نوآوری فولاد، زنجیره تأمین و صنایع وابسته پس از اصلاحات بر اساس آیین‌نامه جامع فناوری و سراهای نوآوری موافقت کرد. 

همچنین در خصوص تصمیم‌گیری درباره سرای نوآوری تولیدات دام و طیور واحد دانشگاهی خرم‌آباد، شورا مقرر ساخت تا پس از بازدید و ارزیابی یک تیم تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی، به این واحد برای فعال‌سازی این سرا فرصت مجدد داده شود.

 

شورای مدیریت فعالیت‌های دانش‌بنیان تصمیم گرفت تا آیین‌نامه اداره هیئت عاملی سراهای کشاورزی به عنوان اساسنامه و ساختار تفصیلی سرای نوآوری بذرهای گلخانه‌ای و گیاهان دارویی و سرای نوآوری کشت و تجاری‌سازی گیاهان دارویی مبنا قرار گیرد. 

در ادامه جلسه، تأسیس سرای نوآوری جلبک در واحد شهر قدس مورد موافقت قرار گرفت. این سرا قرار است تا اواخر مهرماه سال جاری راه‌اندازی شود. 

همچنین در خصوص راه‌اندازی سکوی عرضه و تقاضای محصولات فناورانه دانشگاه آزاد اسلامی، مقرر شد تا هسته‌ها و شرکت‌های فناور فعال در این عرصه در دانشگاه آزاد، طرح‌های خود را به شورای مدیریت دانش‌بنیان ارائه دهند و پس از بررسی و داوری از سوی این شورا، این سکو راه‌اندازی و وارد فاز اجرایی شود. 

در این جلسه پس از بررسی طرح شرکت سامانه یکپارچه هوشمند برنامه پذیر مانیتورینگ حسگرها و کنترل اقلیم بی‌سیم گلخانه‌ها، پالایشگاه و مرغداری و سیستم هوشمند الکترواپتیکی تصمیم گرفته شد تا دانشگاه آزاد اسلامی با مشارکت در این طرح‌ها، تولید این محصولات را در دستور کار قرار دهد. 

در انتها، بررسی اساسنامه شرکت آزمایشگاهی و کارگاهی در دستور کار قرار گرفت که شورا با راه‌اندازی شرکت در این حوزه از سوی دانشگاه آزاد اسلامی موافقت کرد.

عبدالله محمدی؛ مدیرکل شبکه آزمایشگاهی و پژوهشی دانشگاه آزاد عنوان کرد که درآمد دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۱۴۰۱ از خدمات آزمایشگاهی و کارگاهی ۵۵ میلیارد تومان بوده که با تغییر در ساختار این شبکه و تبدیل به شرکت، می‌توان ظرفیت‌های دانشگاه را در این حوزه فعال‌تر ساخت و درآمدها نیز افزایش قابل توجهی خواهد داشت.



زنده‌یاد استاد محمد ابراهیم باستانی‌پاریزی اهل روستای سه‌گُلو از توابع کوهستان پاریز در 15 کیلومتری شرقِ جلگه زیدآباد بود. برخی پاریزی‌ها از جمله مرحوم دکتر باستانی منطقه زیدآباد را «کفه» می‌نامیدند که خالی از طعنه ملایم و کمرنگی هم نیست. کفه یعنی زمین شورِ هموار و مسطح یا نمکزاری که بهره‌ای از صفا و سرسبزی نبرده است!

برخی زیدآبادی‌ها هم از کوهستان پاریز و آبادی‌های دامنه آن به عنوان «بالا» نام می‌بردند که آن هم به نوبه خود طعنه‌آمیز بود. بالا یعنی نوعی کوه‌نشینی که از مواهب تمدن جدید سهم لازم را به خود ندیده است!

باری استاد باستانی به محض آشنایی با نوشته‌های من در مطبوعات، از اینکه یک همشهری دیگر نیز «سری از تو سرا در آورده» خوشحالی‌اش را پنهان نکرده بود. او که علاقه غیرقابل وصفی به کرمان‌زمین داشت، خواهان سربلندی و موفقیت همشهریانش بود و هیچ فرصتی را برای تشویق و کمک به آنان از دست نمی‌داد.

 

نخستین‌بار به واسطه استاد همشهری‌مان زنده‌یاد دکتر محمدحسن کریمی‌نژاد، پاتولوژیست برجسته کشورمان، با مرحوم دکتر باستانی در منزلش رو در رو شدم. این دیدار داستانی دارد که در جلد چهارم خاطراتم تحت عنوان‌بندی خانه رنج و رهایی، به آن پرداخته‌ام.

باری، در سال 88 چون سه باره گذارم به زندان افتاد، مرحوم استاد باستانی به صرافت افتاده بود که لازم است برایم کاری انجام دهد. توصیه‌های اکید دیگر همشهریان سیرجانی مقیم تهران هم به او مزید بر علت شده بود. استاد باستانی از صاحب‌منصبان جمهوری اسلامی فقط مرحوم سید محمود دعایی را مناسب و شایسته پیگیری کاری در حوزه مربوط به قدرت و سیاست می‌دانست و در هنگام بروز مشکلی در این زمینه فقط به او مراجعه می‌کرد. 

هنگامی که من در زندان رجایی‌شهر بیمار شدم و برای معالجه در خارج از زندان نیاز به مرخصی پیدا کردم، راه‌های مرخصی از هر سو به رویم بسته شد. گویا استاد از شنیدن این خبر دلش می‌گیرد و سخت اندوهگین می‌شود و سراغ مرحوم دعایی در موسسه روزنامه اطلاعات می‌رود. او با لحنی گلایه‌مندانه به آقای دعایی می‌گوید: شما نمی‌خواهید برای این جوان همشهری‌مان کاری انجام دهید؟ در آن موقع من 46 ساله بودم و اینکه چرا استاد مرا همچنان «جوان» به حساب می‌آورده، لابد مربوط به همان اصلی است که طبق آن، بزرگ‌ترها معمولا غبار گذشت ایام بر سر کوچک‌ترها را حس نمی‌کنند.

واقعیت این است که مرحوم آقای دعایی درخواست‌های استاد باستانی را به دیده می‌گذاشت حتی اگر پیگیری آنها باعث زحمت بسیارش می‌شد. بنابراین مرحوم دعایی دست به کار می‌شود تا از هر طریقی شده مرخصی چند روزه‌ای را برای من ترتیب دهد.

دعایی به مراکز اصلی قدرت مراجعه می‌کند و با گرفتن نامه دستی از مسوولان آنجا، خود شخصا حامل نامه به مراکز قضایی می‌شود و نهایتا کارش به دفتر عباس جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان وقت تهران می‌کشد.

 

به‌رغم دو وثیقه سنگینی که خانواده‌ام به درخواست قاضی پیرعباس برای آزادی موقتم تا هنگام قطعی شدن حکم، به مراجع قضایی سپرده بودند و کوچک‌ترین ترتیب اثری نیز به آن داده نشده بود، جعفری‌دولت‌آبادی با پیش کشیدن امکان فرارم در طول مرخصی، از آقای دعایی ضمانت سفت و سختی را برای مرخصی دو روزه‌ام مطالبه می‌کند و برای محکم‌کاری خواستار کشیدن چکی چند صد میلیونی از طرف او می‌شود!

مرحوم دعایی با شوخی و خنده از کشیدن چک سرباز می‌زند، اما طی نوشته‌ای متعهد به جبران هر گونه اقدام به فرار من در طول مرخصی می‌شود.

خب، بقیه‌اش بماند برای هفته آینده.



وَبَشِّرِ الصَّابرِینَ الَّذینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَهٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
خبر درگذشت همکار گرانقدرمان و هنرمند با اخلاق و نام آشنای استان ، زنده یاد محمود ستوده ، موجب تالم و تأثر فراوان شد. هجران چنین شخصیت ارزنده‌ای که عمر پر برکت خود را صرف خدمت صادقانه به حوزه فرهنگ و هنر ، بویژه هنر تئاتر کرد، بسی گران و جانکاه است. اینجانب به نمایندگی از اهالی فرهنگ ، هنر و رسانه شهرستان سیرجان ضایعه درگذشت ایشان را به خانواده سوگوارشان و جامعه فرهنگی ، هنری و رسانه ای شهرستان و استان تسلیت و تعزیت عرض ‌نموده واز درگاه خداوند متعال برای آن مهربان تازه درگذشته ، علو درجات و آرامش روح و برای خانواده محترم و شاگردان آن استاد اخلاق ، صبر مسئلت دارم. رضارضازاده
سرپرست اداره فرهنگ و
ارشاد اسلامی شهرستان سیرجان



روابط‌عمومی اداره‌ کل میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان، امین ماهانی  اظهار کرد: از ابتدای سالجاری تاکنون هزار گردشگر در قالب 16 تور از این قنات جهانی دیدن کرده‌اند و امیدواریم بتوانیم با برنامه‌های مختلف بر تعداد این علاقه‌مندان بیافزاییم.

مدیر پایگاه میراث جهانی قنات گوهرریز جوپار افزود: شهر ییلاقی جوپار در کنار قنات گوهریز دارای جاذبه‌های طبیعی و مذهبی هم است که گردشگران می‌توانند با برنامه‌ریزی مناسب از این جاذبه‌ها دیدن کنند.

او در ادامه به برگزاری دومین نشست از مجموعه دورهمی‌های بازار عزیز توسط دوستداران میراث‌فرهنگی اشاره و خاطرنشان کرد: نشست این هفته که در خصوص قنات و سنت‌های تاریخی آن است، روز سه‌شنبه 3 مردادماه جاری در خانه تاریخی اعظمی برگزار می‌شود که از علاقمندان دعوت می‌شود در این نشست تخصصی حضور داشته باشند.



مراسم باشکوه استقبال از ماه محرم در سیرجان برگزار شد.

 درآستانه ماه محرم دوستداران اهل‌بیت(ع) در سیرجان و با حضور گسترده و انبوه جمعیت با برافراشتن بیرق عزا به استقبال این ماه رفتند.

در آیین استقبال از ماه محرم در سیرجان که با حضور پرشور و شعور مردم برگزار شد، هیئت‌های مذهبی برنامه‌های مذهبی و سوگواری اجرا کردند.

سیرجان با بیش از ۲۵۰ هیئت مذهبی و شور و حال مردم در عزاداری‌ها، به نام دارالحسین نام گرفت و امروز هم آیین باشکوه استقبال از ماه محرم، با عنوان «چاووش محرم» همراه با اجرای برنامه‌های فرهنگی و حضور هیئت‌های مختلف و همچنین گروه‌های مختلف موزیک مذهبی برگزار شد.

 قدمت تاریخی چاووش‌خوانی در فرهنگ عزاداری سیرجان به یک قرن پیش بر می‌گردد، به‌نحوی که در قدیم چند روز مانده به محرم معمولا پیرمردان محاسن سفید معروف به چاووش‌خوان پرچم عزای حضرت سیدالشهدا(ع) را بر دوش گرفته و از بازار و معابر می‌گذشتند تا یادآور فرارسیدن ماه محرم باشند.

 در این شهرستان آیین‌های بسیاری وجود دارد که بسیاری از آنها نشأت گرفته از فرهنگ و دلدادگی‌های نیاکان و گذشتگان مردم این سرزمین به ائمه اطهار(ع) است، آیین‌هایی که بر اعتقادات و باورهای دینی و مذهبی مردمان این دیار استوار است و چاووشی‌هایی با این مضمون بوده است: «برمشامم می‌رسد پیوسته بوی کربلا در دلم ترسم بماند آرزوی کربلا ،،، تشنه‌ آب فرات‌ام ای اجل مهلت بده تا بگیرم در بغل قبر شهید کربلا»



بادگیرها انواع مختلفی در ایران دارند، در این میان معروف ترین و بزرگ‌ترین بادگیر ایران در سیرجان است

این چپق ها که از جنس آجر و ملات ساخته شده اند در واقع باقیمانده یک خانه قدیمی به نام خانه آقاسید علی‌اصغر رضوی است که در شهر سیرجان واقع است. این بادگیر از آثار دوران پهلوی است که به لحاظ ارزش‌های فرهنگی و هنری که تلفیقی از معماری و صنعت است، بنا شده است.

این بادگیرهای مشهور با شبکه های هندسی منظمی که در زیر بادگیرها قرا ردارد بر روی فضاهای مستطیل شکل شمال-شرقی قرار گرفته است و هوای اطراف را با عبور از کانال های تهویه به درون فضاهای تابستان نشین سبب خنک تر شدن خانه نیز می شد. این بادگیرها که با الهام از دودکش های کشتی های قدیمی ساخته شده، سبب جذابیت و منحصر به فرد شدن این جاذبه در کرمان شده است. بدنه خارجی لوله های بادگیر با قطعات کوچک آجرهای هندسی شش ضلعی طراحی شده است. لازم به ذکر است که سال ساخت این بنا در دوره ی پهلوی اول بوده است.

بادگیرهای چپقی که بخشی از خانه سید علی اصغر رضوی از پزشکان سرشناس شهرستان سیرجان در کرمان بوده که اکنون بادگیرهای خانه اش در بلوار دکتر صادقی، کوچه حاج رشید به عنوان جاذبه ی گردشگری مشهور شده و در فهرست آثار ملی ایران در سال ۱۳۸۱ به ثبت رسیده است.

همانطور که گفتیم بادگیر چپقی سیرجان به نسبت دیگر بادگیرهای ایران تفاوت بسیاری دارد که دلیل آن کشفی بوده که معماری این بادگیر سید مهدی شجاعی کرده است. این معماری زمانی که با کشتی در حال سفر بوده متوجه هوای خوبی می شود که در استراحتگاهش وجود دارد و با کمی دقت متوجه فرم خاص دودکش های کشتی شد و تصمیم گرفت از این فرم برای بادگیرهای خانگی هم استفاده کنید تا هوای خنک تری را به داخل خانه بکشاند.

ساختار بادگیر چپقی سیرجان از یک برجک که تقریبا از تمام خانه های اطراف ارتفاع بیشتری دارد نیز تشکیل شده است. به طور معمول این بادگیرها بر روی قسمتی از خانه های کویری که به آن ها حوضخانه می گفتند نیز ساخته می شود، علت آن این بوده که هوایی که از طریق این بادگیرها به داخل خانه آورده می شده توسط آب تهویه شود و به گونه سیستم خنک کنندگی را ایفا کند. در انتهای تمام خانه ها و عمارت های قدیمی می توانید بر فراز خوض خانه ها بادگیرها را مشاهده کنید.