جمعه     31/فروردين/1403 

شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان در ۳ ماهه منتهی به خرداد ۱۴۰۲  سود خالصی معادل ۱۱۱۴ میلیارد تومان محقق نمود. بررسی گزارش این شرکت حاکی از افزایش ۲۷۶ درصدی سود در  ۳ ماهه منتهی به خرداد سال ۱۴۰۲  نسبت به دوره مشابه قبل می‌باشد.
مجتمع جهان فولاد سیرجان همچنین به ازای هر سهم نیز سود ۱۴۹ ریالی ساخت. سود ناخالص نیز با افزایش ۱۹۷ درصدی  همراه شد و به ۱۳۵۲ میلیارد تومان رسید.
گفتنی است درآمد‌های عملیاتی این شرکت با سرمایه ثبت شده حدود ۷۵۰۰ میلیارد تومانی، با رشد ۶۱ درصدی همراه شد و به ۴۱۹۰ میلیارد تومان رسید.



مدیر حمل‌ونقل و انبارهای شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر گفت: در صنایع معدنی و فلزی، حمل‌ونقل و لجستیک، نقطه پیوند میان حلقه‌های زنجیره تلقی می‌شود؛ به همین دلیل در کشورهای توسعه‌یافته، سیستم‌های حمل‌ونقل معادن و صنایع معدنی متناسب با نیاز این بخش توسعه پیدا می‌کنند و از آنجایی که صنایع معدنی و فلزی در ایران نیز پیشرفت چشمگیری داشته‌اند،برخورداری از سیستم حمل‌ونقل با ظرفیت مناسب حمل بار ضروری به نظر می‌رسد.

 توسعه صنعت فولاد در کشور، با سرعت قابل توجهی در حال حرکت بوده و در همین راستا لازم است زیرساخت‌ها و سیستم‌‎های پشتیبانی این صنعت نیز توسعه یابند. یکی از زیرساخت‌های اصلی صنعت فولاد، سیستم حمل‌ونقل و لجستیک است.

وی با بیان اینکه در ابتدا تامین مواد اولیه کارخانجات، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های این صنعت به شمار می‎‌آید، افزود: پرداختن به این مهم که تامین مواد اولیه به چه میزان، از کدام کارخانه، در چه فاصله و از چه طریقی جابه‌جا شود، می‌تواند به سوددهی سازمان، مدیریت هزینه‌ها و همچنین زمان کمک شایانی کند.

مدیر حمل‌ونقل و انبارهای شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر با اشاره به اینکه در صنایع معدنی و فلزی، حمل‌ونقل و لجستیک، نقطه پیوند میان حلقه‌های زنجیره تلقی می‌شود، بیان کرد: به همین دلیل در کشورهای توسعه‌یافته، سیستم‌های حمل‌ونقل معادن و صنایع معدنی متناسب با نیاز این بخش توسعه پیدا می‌کنند؛ از آنجایی که صنایع معدنی و فلزی در ایران نیز پیشرفت چشمگیری داشته‌اند، برخورداری از سیستم حمل‌ونقل با ظرفیت مناسب حمل بار ضروری به نظر می‌رسد. به عنوان مثال، در زنجیره فولاد منطقه گل‌گهر، با توجه به اینکه حمل ماده اولیه از محل معادن تا واحدهای فولادسازی فرایندی با حجم بسیار بالاست، حمل‌ونقل و لجستیک از اهمیت بالایی برخوردار است.

ضرورت توسعه خطوط ریلی در افق ۱۴۰۴

چنگیزی تصریح کرد: به جز کارخانه‌هایی که در مجاورت یکدیگر قرار دارند و می‌توانند با ایجاد پلتفرم نوار نقاله و انتقال مواد بخشی از خوراک اولیه کارخانه‌ها را تامین کنند، در میان سیستم­‌های مختلف حمل‌ونقلی، جابه‌جایی از طریق خطوط ریلی در صنایع فلزی و معدنی با توجه به قیمت مناسب‌‎تر اهمیت ویژه‌ای دارد. در پایان سال ۱۴۰۰، طول کل خطوط اصلی راه‌آهن کشور ۱۴۲۶۸ کیلومتر بوده است؛ در حالی ­که سهم حمل‌­ونقل ریلی در صنعت فولاد با ظرفیت ۹۵ میلیون تن مواد خام و محصول برای افق ۱۴۰۴، باید در مجموع حدود ۲۰۲۲ کیلومتر به صورت خط جدید و ۱۲۵۵ کیلومتر به­‌ صورت خط دوم در شبکه ریلی احداث شود. صنعت ریلی کشور باید طی سه سال آینده برای رسیدن به سند چشم‌­انداز راه‌‌­آهن، رشد سالیانه در حدود ۱۹ درصد داشته باشد؛ این در حالی ­است که متوسط نرخ رشد احداث خطوط ریلی در سال گذشته بسیار کم بوده است.

وی خاطرنشان کرد: سیستم حمل ریلی به سبب ظرفیت بالا و هزینه پایین،‌ مهم‌‎ترین روش حمل‌ونقل مواد و محصولات بخش معدن محسوب می‌شود. با این حال، ارزیابی‌ها نشان می‌دهد سرعت سیر حمل ریلی در کشور می‌تواند بهتر از شرایط فعلی باشد. با توجه به سهم حدود ۷۰ درصدی بخش معادن و فلزات از کل حمل‌ونقل ریلی کشور، سرعت سیر فعلی بسیار پایین است؛ از آنجایی که شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر بخشی از محصول خود را صادر می‌کند و از آنجایی که ظرفیت حمل جاده ای محدود بوده و زیر ساخت‌های جاده‌ای جوابگوی این حجم از حمل بار نیست، شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر همواره در زمان‌هایی از سال با چالش ارسال و حمل بار به بندرعباس مواجه می‌شود.

مدیر حمل‌ونقل و انبارهای شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر در ادامه به چالش‌های موجود در این زمینه اشاره کرد و گفت: از جمله دغدغه‌ها و چالش‌های حمل بار به بندرعباس، می‌توان به هم‌زمان شدن فروش بار صادراتی شرکت‌های منطقه گل‌گهر در یک بازه زمانی و محدود بودن ظرفیت ناوگان جاده‌ای اشاره کرد. همچنین در صورت واردات مواد غذایی به کشور، رانندگان پس از حمل بار شرکت‌های منطقه به اسکله، ترجیحا از آن نقطه، بارگیری به سایر شهرهای کشور را در برنامه قرار داده و تا زمان برگشت مجدد به منطقه گل‌گهر و حمل بار، زمان از دست خواهد رفت. از آنجایی‌ که ناوگان ریلی محدود است و امکان توقف چند روزه در مسیر را دارد، حمل بار آهن اسفنجی توسط ریل با ریسک بالا خواهد بود و صرفا باید از طریق جاده‌ای حمل شود. ضمن اینکه سایر محصولات فلزی نیز به دلیل ریسک دموراژ کشتی با این چالش مواجه هستند.

نیازمند بهبود و ارتقای بهره‌وری خطوط راه‌آهن کشور هستیم

چنگیزی با تاکید بر اینکه چاره اصلی برون‌رفت از چالش‌های کنونی بخش حمل‌ونقل، پوشش دادن و تحقق اهداف پیش‌بینی شده برای توسعه زیرساخت‌های ریلی کشور است، خاطرنشان کرد: با توجه به تعدد طرح‌های توسعه در منطقه گل‌گهر و در راس آن، کارخانه فولادسازی و تولید ورق شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر که بخش زیادی از این تولید صادر خواهد شد، ایجاد خط ریلی جدید و یا حتی انحصاری برای گل‌گهر از سیرجان به بندرعباس ضرورت خواهد داشت. البته باید توجه کرد احداث هر کیلومتر راه‌آهن، بسته به شرایط جغرافیایی (زمین کوهستانی یا مسطح) و بسترسازی مورد نیاز، بین یک تا دو میلیون یورو سرمایه‌گذاری نیاز دارد. بهبود و ارتقای بهره‌وری خطوط راه‌آهن (لکوموتیوها) و واگن‌های جدید نیز دیگر راه‌حل بهبود شرایط حمل‌ونقلی کشور است که موجب رشد نسبی سرعت سیر قطارها خواهد شد. بنابراین تامین این لکوموتیوها که صرفا خرید آن‌ها خارجی خواهد بود، باید در برنامه قرار گیرد.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه واگن‌های حمل کنسانتره، گندله، نرمه، آهن اسفنجی و ورق متفاوت است، به نظر می‌رسد به این مهم نیز باید توجه ویژه داشت؛ برای مثال، واگن‌های حمل آهن اسفنجی، متفاوت از واگن‌های حمل کنسانتره و نرمه خواهد بود و تعداد آن در کشور کم است. همچنین با افزایش وسعت شهر سیرجان، نیاز است در بخش جاده‌ای نیز مسیرهای کمربندی و تردد کامیون‌ها به سمت بندرعباس و شهرهای مرکزی و شمالی کشور نیز تغییر کرده که از ترافیک درون شهری کاسته شود.

مدیر حمل‌ونقل و انبارهای شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر خاطرنشان کرد: البته لازم به ذکر است که اولویت اجرای طرح‌های توسعه و ارتقای ظرفیت‌های ریلی کشور از منظر صنعت، باید به مناطق دارای معادن و کارخانه فولاد و همچنین گلوگاه‌های ترافیکی برای واگن‌ها و لکوموتیو‌ها (شامل بنادر، تعمیرگاه‌ها و ایستگاه‌ها) اختصاص داشته باشد.

چنگیزی در پایان یادآور شد: در ارتباط با حل مشکل زیرساختی در صنایع معدنی و فلزی، نیازمند سرمایه‌گذاری در بخش ریلی و تصمیم‌گیری و شجاعت اجرای کار هستیم. در حال حاضر در منطقه گل‌گهر، مدیران شجاع و تصمیم‌گیر حضور دارند و انشاالله در خصوص رفع این چالش اقدامات مهمی انجام پذیرد.



متقاضیان خرید کامیون‌های کمپرسی ۱۹۲۴ و ۲۶۲۴ می‌توانند از ساعت ۱۰ صبح دوشنبه با مراجعه به سایت فروش رسمی شرکت ایران خودرو دیزل به نشانی esale.ikd.ir ثبت نام کنند.

براین اساس؛ ثبت نام صرفا اینترنتی و با موعد تحویل مهر و آبان ۱۴۰۲ انجام می‌شود.

این شرکت خودروساز اعلام کرده، در این طرح فروش برای نخستین بار، فروش مستقیم محصولات با کاربری اتاق‌بار را آغاز خواهد کرد تا خریداران در صورت تمایل و انتخاب، محصول را با این کاربری دریافت کنند.

فروش اقساطی ایران خودرو در طرح تابستانه آغاز شد

ایران خودرو شرایط پیش فروش پژو ۲۰۷ (اتوماتیک و دنده‌ای)، دنا پلاس (دستی، دستی توربو، اتوماتیک توربو) و سورن پلاس (دوگانه، بنزینی مالتی مدیا) را اعلام کرد

در طرح جدید پیش فروش ایران خودرو، پژو ۲۰۷ (اتوماتیک و دنده‌ای)، دنا پلاس (دستی، دستی توربو، اتوماتیک توربو) و سورن پلاس (دوگانه، بنزینی مالتی مدیا) با شرط تحویل آبان ۱۴۰۲ شده است.

قیمت مصوب خودروهای عرضه شده در پیش فروش ایران خودرو خرداد ۱۴۰۲ به شرح جدول زیر است:

در طرح جدید پیش فروش ایران خودرو، پژو ۲۰۷ (اتوماتیک و دنده‌ای)، دنا پلاس (دستی، دستی توربو، اتوماتیک توربو) و سورن پلاس (دوگانه، بنزینی مالتی مدیا) با شرط تحویل آبان ۱۴۰۲ شده است.

قیمت مصوب خودروهای عرضه شده در پیش فروش ایران خودرو خرداد ۱۴۰۲ به شرح جدول زیر است:

محصولات عرضه شده در طرح پیش فروش ایران خودرو خرداد ۱۴۰۲

طبق اعلام ایران خودرو این طرح ویژه متقاضیان عادی است که سال گذشته از طریق سامانه یکپارچه خودرو ثبت نام کرده بودند و اسامی آنها بـه عنـوان بخش دوم اولویت های پاییز ۱۴۰۲ بـه ایـن شـرکت اعـلام شـده است. گفتنی است برای متقاضیانی که در الویت قرار گرفته‌اند توسط شرکت ایران خودرو پیامک ارسال شده است تا با واریز پیش پرداخت در این طرح ثبت‌ نام کنند.

لینک ثبت نام ایران خودرو خرداد ۱۴۰۲

تکمیل مراحل ثبت نام ایران خودرو تنها از طریق مراجعه به سایت فروش اینترنتی یعنی آدرس https://esale.ikco.ir/ انجام می شود درصورتی که متقاضیان نسبت به تکمیل وجه از طریق سایت دیگری اقدام کنند، مسئولیتی متوجه شرکت ایران خودرو نخواهد بود.

مهلت واریز وجه پیش فروش ایران خودرو سامانه یکپارچه

طبق اطلاعیه ایران خودرو، آخرین مهلت واریز وجه طرح پیش فروش ایران خودرو از طریق سامانه یکپارچه خودرو روز شنبه ۱۳ خرداد ماه است. برای اینکار لازم است پیش پرداخت خودرو پرداخت شود. دقت کنید پس از واریز، امکان تغییر خودرو وجود نخواهد داشت. گفتنی است واریز وجه از ۳ خردادماه اعلام شده است.

قیمت خودرو ، مطابق قیمت زمان تحویل مندرج در قرارداد خواهد بود. فرد منتخب مبلغ پیش پرداخت علی الحساب خودرو را از مطابق با جدول فوق واریز می کند و الباقی وجه خودرو پس از تعیین قیمت نهاییی در زمان ارسال دعوتنامه، با لحاظ هزینه های قانونی تعیین و دریافت خواهد شد.

بر اساس آنچه اعلام شده، سند خودرو یکسال در رهن شرکت خواهد بود، انتقال امتیاز به شخص ثالث و فروش حواله خودرو به صورت وکالتی ممنوع است و در این طرح قیمت خودرو مطابق قیمت زمان تحویل مندرج در قرارداد خواهد بود و الباقی وجه خودرو، پس از تعیین قیمت نهایی در زمان ارسال دعوتنامه، با لحاظ هزینه‌های قانونی تعیین و دریافت می‌شود.

در صورت عدم واریز کامل پیش‌پرداخت علی‌الحساب خودرو در موعد تعیین شده، ثبت‌نام کان‌لم‌یکن تلقی می‌شود. ضمن اینکه در صورت انصراف مشتری یا مشاهده هرگونه مغایرت در شرایط احراز متقاضی، در هر مرحله پیش از تحویل خودرو، ثبت‌نام لغو و وجه مشتری ظرف مدت ۲۰ روز مسترد می‌شود.

همانطور که اشاره شد، مجدد تاکید می‌شود که قیمت خودرو مطابق قیمت زمان تحویل خواهد بود؛ فرد منتخب در حال حاضر بایستی مبلغ پیش‌پرداخت علی‌الحساب را مطابق بخشنامه از طریق سایت فروش اینترنتی محصولات ایران‌خودرو واریز کند؛ الباقی وجه خودرو پس از تعیین نهایی در زمان ارسال دعوتنامه و با لحاظ هزینه‌های قانونی تعیین و دریافت می‌شود.

 


قیمت‌ گندله در طول ۳ ماه ابتدایی از سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۲۰ درصد رشد کرد ولی تنها در دو معامله تیرماه بیش از ۷ درصد ریزشی شد. آیا روند قیمتی گندله نزولی شده‌ است؟ فعالان بازار معتقدند ریزش شدید قیمت گندله در تیرماه احتمالا ادامه‌دار خواهد بود و در صورت مالی تولیدکنندگان آن اثر می‌گذارد.

به گزارش پایگاه خبری معدن نامه، قیمت گندله طی دو معامله آخر تیرماه در بورس کالا ریزشی شد تا روند صعودی قیمت گندله در سال ۱۴۰۲ متوقف شود. قیمت گندله از زمستان ۱۴۰۱ صعودی شد و با آغاز بهار ۱۴۰۲ اوج گرفت تا در ۳ ماه ابتدایی سال قیمت گندله بیش از ۲۰ درصد رشد کند ولی با آغاز فصل تابستان ناگهان ورق برگشت و تنها در دو معامله گندله طی تیرماه قیمت از کانال ۴ هزار و ۸۰۰ تومان تا ۴ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش پیدا کرد.

قیمت گندله در طول ۳ ماه اول سال جاری بیش از ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد و در تیرماه حدود ۷ درصد ریخت. اکنون این سوال مطرح می‌شود که آیا ریزش گندله ادامه‌دار خواهد بود؟ شیب تند ریزش قیمت گندله در طول تیرماه احتمال ادامه‌دار بودن ریزش قیمت گندله را تقویت می‌کند و این خبر خوبی برای فروشندگان گندله نیست.

براساس آمار از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا به حال ۳ میلیون و ۵۸ هزار تن گندله به ارزش ۱۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در بورس کالا معامله شده‌ است. با حفظ قیمت گندله در کانال ۴ هزار و ۵۰۰ تومان و ادامه روند عرضه در بورس کالا احتمالا مجموع معاملات گندله تا پایان سال مرز ۵۰ هزار میلیارد تومان را رد خواهد کرد؛ ولی در صورت ریزش قیمت و بازگشت به کانال‌ پایین‌تر مانند ۴ هزار تومان، ارزش معاملات گندله در فصل تابستان نسبت به بهار سقوط خواهد کرد.

گندله در بازارهای جهانی

گفتنی است قیمت گندله در بازارهای جهانی بسیار متزلزل است؛ زیرا با آغاز جنگ روسیه و اوکراین صادرات گندله اوکراین کاهش یافت تا قیمت آن در بازارهای جهانی افزایشی شود ولی حتی احتمال پایان یا کاهش درگیری‌های روسیه و اوکراین نیز خبر بدی برای بازار گندله خواهد بود. درصورتی‌ که سطح تولید گندله در اوکراین به روال سابق بازگردد با توجه به سهم بازار بزرگ گندله اوکراین در اروپا، قیمت آن در بازارهای جهانی تحت فشار قرار می‌گیرد.



 

معاون وزیر نفت : با توجه به این که انتقال فرآورده‌ها از بندرعبارس به سیرجان و رفسنجان با کامیون انجام می‌شود و ترافیک و مشکلات زیادی را به همراه دارد، امسال شاهد افتتاح خط لوله انتقال فرآورده از بندرعباس به سیرجان و رفسنجان خواهیم بود



طرح نهضت ملی مسکن کرمان باوجود پای کار آمدن ارکان حاکمیت، دولت، مردم و صنایع همچنان گرفتار مشکلاتی همچون تامین زمین و زیرساخت است که این مشکل در نشست امروز شورای مسکن با حضور مسئولان ملی و استانی مورد بررسی و واکاوی قرار گرفت.

نشست شورای مسکن استان کرمان در حالی روز یکشنبه با حضور استاندار، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن و سایر مسئولان و متولیان استانی در محل استانداری برگزار شد، که مسئولان مشکلات اصلی طرح نهضت ملی مسکن کرمان را مطرح کردند و راهکارهای عملیاتی رفع این مشکلات اتخاذ شد.

مسئولان می گویند، بیشترین جمعیت متقاضیان نهضت ملی مسکن کرمان در مرکز این استان قرار دارد اما مشکل زمین همچنان مانع از اجرای بخش وسیعی از این پروژه در کلانشهر کرمان شده است.

شاید در نگاه نخست این طور به نظر برسد که شهر کرمان برخلاف برخی از مراکز استان های کشور زمین زیادی دارد و به راحتی می تواند زمین مورد نیاز برای ساخت مسکن را پوشش دهد اما واقعیت چیز دیگری است.

بنا بر گزارش ها زمین های موجود در اطراف شهر کرمان عمدتا به علت مخالفت دستگاه های اجرایی همچون آب و فاضلاب، میراث فرهنگی و محیط زیست قابل ساخت و ساز نیستند و محدود مکان هایی وجود دارد که بتوان از آن برای اجرای پروژه نهضت ملی مسکن بهره برداری کرد.

مسئولان معتقدند برای شهر کرمان حدود ۱۶۰ هکتار زمین تامین شده و این میزان زمین قادر است ۱۵ هزار نفر از جمعیت متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن را صاحب خانه کند اما برای تامین زمین مورد نیاز مابقی این جمعیت ۱۱ زمین به کمیسیون های مربوطه معرفی شده که با تمامی آنها مخالفت شده است.

به همین منظور نشستی در راستای رفع مشکلات اجرای طرح نهضت ملی مسکن با حضور استاندار کرمان، معاونان پارلمانی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در محل استانداری کرمان برگزار شد تا راهکارهای رهایی از چالش های طرح نهضت ملی مسکن در دیار کریمان بررسی شود. در این نشست اتفاقات خوبی افتاد که می تواند بخشی از مشکل را رفع کند.

مشکل زمین طرح نهضت ملی مسکن کرمان

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان در ابتدای این نشست گفت: ۲۲ هزار نفر واجد شرایط نهضت ملی مسکن در شهر کرمان وجود دارد که ۲ محدوده زمین از جمله ۱۰۸ هکتار در ابتدای جاده قدیم ماهان و ۵۰ هکتار جنب هنرستان رضوان را معرفی کردیم و این زمین ها می تواند ۱۵ هزار نفر را اسکان دهد.

رضا حافظی افزود: ۱۱ پهنه مختلف دیگر در اطراف شهر کرمان برای الحاق به شهر و تامین کسری زمین طرح نهضت ملی مسکن مشخص کردیم که با هر ۱۱ مورد مخالفت شد.

 

وی ادامه داد: با پهنه سرآسیاب به وسعت ۱۱۶ هکتار به علت قرار گرفتن در حریم رودخانه ده بالا، معدن متروکه و میسر نبودن امکان واگذاری انشعاب آب نیز مخالفت شد.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان با بیان اینکه ۴۰ درصد متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن شمال استان کرمان مربوط به شهر کرمان است عنوان کرد: برنامه ابلاغی نهضت ملی مسکن برای شمال این استان ۱۲۸ هزار و ۷۵۶ واحد بوده که ۱۹۶ هزار و ۵۰۹ نفر ثبت نام کردند و ۴۷ هزار و ۷۶۹ نفر از آنان تایید نهایی شده است.

وی با بیان اینکه متقاضان ثبت نامی نهضت ملی مسکن در شهرهای کرمان، سیرجان، بم و رفسنجان بیش از برنامه ابلاغی بوده است افزود: میزان یکهزار و ۶۰۱ هکتار زمین به محدوده شهرهای شمال استان کرمان الحاق شد.

محمد ساردویی مدیرکل راه و شهرسازی جنوب استان کرمان نیز با بیان اینکه ۲۶ هزار نفر برای طرح نهضت ملی مسکن در جنوب کرمان ثبت نامه کردند گفت: سه هزار و ۳۴۹ نفر واریز وجه داشتند و زمین آنان آماده شده است.

مصوباتی برای رفع مشکل زمین کرمان

استاندار کرمان نیز گفت: مقرر شد سازمان ملی زمین و مسکن در بخش چالش های پروژه مسکن، تامین زمین و آماده سازی طرح های کرمان کمک کنند و با این حمایت ها عملا مشکل زمین در این استان رفع می شود.

محمدمهدی فداکار افزود: قیمت ساخت پروژه های نهضت ملی مسکن نیز اصلاح و قیمت های پیشنهادی در این نشست مصوب شد و اکنون ظرفیت واگذاری زمین برای مشارکت در ساخت چهار تا پنج واحد به صورت مشترک نیز میسر شده است.

وی ادامه داد: مقرر شد در قالب های خاص، زمین و وام در اختیار چند نفر متقاضی بگذاریم و زیرساخت ها را برای آنان مهیا کنیم تا آنان خود مسکن بسازند.

استاندار کرمان گفت: این کار به نفع مردم است زیرا می توانند با سلیقه خود اقدام به ساخت کنند و هزینه های بالاسری همچون پیمانکار را ندارند و جاهایی که ظرفیت دارد کار را سریعتر پیش ببرند و امیدوارم این کار رونق بیشتری به طرح نهضت ملی مسکن استان کرمان بدهد.

هزار هکتار زمین در کرمان تامین شد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان نیز گفت: حدود یکهزار هکتار زمین طرح نهضت ملی مسکن را در کارگروه های مختلف از سال گذشته تامین کردیم.

سیدمصطفی آیت اللهی موسوی با بیان اینکه مشکل زمین بم رفع شده است تصریح کرد: هر صنعتی برای ساخت مسکن کارکنان خود اعلام آمادگی داشته باشد، زمین آن تامین می‌شود.

وی یادآور شد: پروژه بلدالامین ستاد اجرایی فرمان حضرت امام هشت فاز دارد که برای سه فاز پیمانکار گرفته و همه می دانیم با متری ۲ میلیون تومان این پروژه اجرایی نمی شود لذا باید قیمت ها اصلاح شود.

این نشست همچنین مصوباتی در خصوص تامین زمین و اجرای مطالعات و همچنین قیمت تمام شده ساخت طرح نهضت ملی مسکن داشت.



مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: برای ۸ هزار نفر از متقاضیان مسکن ملی در شهر کرمان زمینی وجود ندارد که خانه ساخته شود.

رضا حافظی مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان در جلسه شورای مسکن استان کرمان با بیان اینکه 196 هزار و 509 نفر در کرمان در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کردند که بیش از 47 هزار نفر آنها تأیید شده نهایی شدند، افزود: تاکنون برای 8 هزار و 179 واحد طرح ملی مسکن پروانه ساختمانی اخذ شده و از این تعداد 4 هزار و 6 واحد در مرحله اتمام اسکلت و سقف هستند.

وی با اشاره به اینکه 4 شهر کرمان، سیرجان، بم و رفسنجان بالای 100 هزار نفر جمعیت دارند که در طرح نهضت ملی مسکن استان کرمان ثبت‌نام داشته‌اند گفت: 40 درصد مجموع متقاضیان مسکن ملی در شهر کرمان حضور دارند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان با بیان اینکه در مجموع هزار و 601 هکتار اراضی الحاقی به محدوده شهرها در استان برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن است، ادامه داد: در مورد شهر کرمان تاکنون هیچ الحاق زمینی انجام نشده است.

وی با اشاره به اینکه با الحاق زمین به شهرهای هجدک، نرماشیر، راین، ماهان، گلباف و چترود در کارگروه مخالفت شده است، بیان کرد: در شهر کرمان دو زمین برای واجدان شرایط مسکن ملی زمین اختصاص داده شده است.

حافظی با بیان اینکه در این دو زمین برای 15 هزار نفر واحد ساختمانی ساخته می‌شود و برای مابقی آنها باید زمین تامین کنیم، افزود: در شهر کرمان برای هشت هزار نفر کسری زمین داریم و 11 پهنه برای الحاق زمین به شهر مشخص کردیم که در کارگروه با هر 11 پهنه مخالفت شده است.

محمدمهدی فداکار استاندار کرمان در این جلسه با بیان اینکه در تامین زمین برای طرح ملی مسکن مشکل اصلی ما با دستگاه‌هایی است که باید پاسخگوی استعلامات باشند، اظهار داشت: در حال حاضر در این زمینه تقریباً مشکلی نداریم و در برخی شهرستان‌ها در حال پیگیری هستیم.

وی با اشاره به اینکه در شهر کرمان برای 15 هزار نفر متقاضی طرح نهضت ملی مسکن زمین تامین شده است و برای مابقی متقاضیان باید زمین تامین شود، گفت: برای هر واحد صنعتی که بخواهد برای کارکنان خود خانه بسازد تامین زمین خواهیم کرد.

استاندار کرمان بیان کرد: شرکت‌های بزرگ اقتصادی استان از جمله مس، گل‌گهر و سایر صنایع که امکان ساخت مسکن دارند می‌توانند در طرح نهضت ملی مسکن مشارکت کنند.

این جلسه صبح امروز با حضور استاندار کرمان، ارسلان مالکی معاون وزیر و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن و حسن‌پور نماینده مردم شهرستان‌های سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی برگزار و آخرین وضعیت تامین زمین طرح ملی مسکن بررسی شد.